Mavoy Review: Bob Dylan - Shadows In The Night
Wiadomość
o najnowszym, już trzydziestym siódmym krążku Boba
Dylana
okazała się niewiele mniej zaskakująca niż słynny „elektryczny”
występ w Newport kilka dekad temu. Bard zdecydował się na
porzucenie nieco bluesującego brzmienia ostatnich albumów i
nostalgiczną podróż w świat lat czterdziestych i pięćdziesiątych.
Najnowsze wydawnictwo Boba to... zbiór coverów utworów najbardziej
znanych w wykonaniu Franka
Sinatry.
Decyzja
dość zaskakująca, ale Dylan ma powód, aby podejmować się
nagrania tego materiału. Artysta jest wielkim fanem Franka od
dłuższego czasu. Był jednym z wykonawców występującym podczas
koncertu zorganizowanego z okazji 80 urodzin Sinatry w listopadzie
1995 r, prezentując własne Restless Farewell.
Podobno to właśnie bohater wieczoru poprosił o ten utwór, dość
zbliżony tematycznie do My Way. Krążek nagrał w Capital Studios w
Los Angeles – tam gdzie nagrywane były oryginały piosenek na nim
się znajdujących. „Frank
jest szczytem, na który musisz się wspiąć, nawet jeśli jesteś
dopiero w połowie drogi”
- mówi muzyk - „Ciężko
znaleźć piosenkę, której nigdy nie śpiewał. Miał rzadką
umiejętność 'dostawania się wewnątrz' utworu. Frank nie śpiewał
przed
tobą – zawsze do
ciebie.”
Lubi też podkreślać, że utwory na płycie - które
dobrał osobiście- zostały napisane przez klasycznych kompozytorów
(m.in. Cy Colemana, Irvinga Berlina, Havena Gillespiego czy samego Sergiusza Rachmaninowa),
którzy zostali teoretycznie wykształceni w zawodzie i posiadali
wszechstronną muzyczną wiedzę. Nie sposób uniknąć wrażenie, że
w ten sposób Dylan krytykuje współczesnych muzyków. Mistrz
wszakże jako jeden z niewielu lubi przyznawać, że nie miałby nic
przeciwko alternatywnej wizji historii muzyki, w której nie ma
miejsca na rock and rollową rewolucję The Beatles i wszystkich ich
następców.
Na płycie nie ma
największych klasyków w stylu My Way, Strangers
In The Night czy też Come Fly With Me, ale
niekoniecznie jest to strata. Zimmerman miał świadomość swoich
ograniczeń wokalnych i tego, że niektórych piosenek po prostu nie
jest w stanie zaśpiewać. Najbardziej znanym utworem, który
ostatecznie wykorzystał jest I'm A Fool To Want You. Z
podobnych powodów Dylan zrezygnował w ogóle z oryginalnych
aranżacji, zwykle kojarzących się z Sinatrą – orkiestrowych, z
charakterystycznymi smyczkami. Posługuje się niemal wyłącznie
akustyczną gitarą, nadając piosenkom bardziej osobistego kształtu.
Nie gra jednak sam – wspomagają go muzycy studyjni. Sporadycznie
pojawia się trąbka czy też perkusja. Jedyny mikrofon skierowany
był w stronę niego samego, instrumenty miały grać w tle. Wśród
najbardziej przekonujących utworów należy wymienić Autumn
Leaves, What I''ll Do i Where Are You.
Nie można też przegapić utrzymanego w konwencji staroświeckiego
kryminału teledysku do The Night We Called It A Day.
Płyta nie rzuca na
kolana, jest po prostu pięknym hołdem złożonym przez legendę –
legendzie. Oczywiście chętnie posłuchalibyśmy zachwycających tekstów
Dylana - ale głębia utworów wybranych przez artystę rekompensuje
ten brak. Co teraz przed pieśniarzem? Co jakiś czas wspomina się o
literackiej Nagrodzie Nobla. Dotąd Szwedzkiej Królewskiej Akademii
Nauk brakowało odwagi, by ogłosić taki werdykt, ale chyba niewiele
osób stwierdzi, że Dylan na takie wyróżnienie nie zasługuje.
Jeśli przyznającym nagrodę zależy na docenieniu osób, których
twórczość, ale także liczne wypowiedzi publiczne miały
decydujący wpływ na światopogląd tysięcy, milionów ludzi –
bohater recenzji powinien zostać nagrodzony jako jeden z pierwszych.
W końcu w wieku 73 lat wciąż jest w stanie zająć pierwsze
miejsce na liście albumów w Zjednoczonym Królestwie. Na przekór
wszystkim trendom.
Ocena: 8/10
1. I'm A Fool To Want You (4:51)
2. The Night We Called It A Day (3:24)
3. Stay With Me (2:56)
4. Autumn Leaves (3:02)
5. Why Try To Change Me Now (3:38)
6. Some Enchanted Evening (3:28)
7. Full Moon And Empty Arms (3:26)
8. Where Are You? (3:37)
9. What'll I Do (3:21)
10. That Lucky Old Sun (3:39)
1. I'm A Fool To Want You (4:51)
2. The Night We Called It A Day (3:24)
3. Stay With Me (2:56)
4. Autumn Leaves (3:02)
5. Why Try To Change Me Now (3:38)
6. Some Enchanted Evening (3:28)
7. Full Moon And Empty Arms (3:26)
8. Where Are You? (3:37)
9. What'll I Do (3:21)
10. That Lucky Old Sun (3:39)
Aż mi się "American Pie" przypomniało przy lekturze :) W jakichś 20% piosenka o Dylanie.
OdpowiedzUsuń